Sunday, April 15, 2012

Jenis-jenis fabrik dan material cloth diaper

i) PUL (polyurethane laminate)

Diperbuat daripada campuran kapas, polyester atau kapas/ campuran poly. Bahan ini digunakan sebagai lapisan luar kalis air. Cloth diaper seperti pocket diapers, AIO/AI2 dan juga diaper cover. fabrik PUL adalah fabrik yang 'breathable'.

ii) Fleece/Microfleece

Material sinetik ini (100% polyster) amat biasa digunakan sebagai lapisan dalam pocker diaper, AIO/AI2 dan diaper cover. Diaper liners juga diperbuat dari fleece (untuk lapisan stay dry dan untuk memudahkan mencuci najis bayi dari CD.

Fleece amat lembut untuk digunakan di atas kulit bayi, berkebolehan untuk menarik air ke lapisan bawah secara efektif dan menjadikan kulit bayi kekal kering semasa memakai cloth diaper, 'breathable' senang dicuci, cepat kering dan 'stain-resistant'.

iii) Microfiber

Material ini selalunya digunakan sebagai inserts dan ianya kombinasi polyster dan polymide(bahan sintetik). Fabrik ini sama seperti fabrik yang digunakan untuk membuat tuala.

Microfiber agak murah, senang didapati, mempunyai daya serapan yang bagus, berupaya menyerap cecair dari permukaan kulit dengan pantas berbanding material lain.

Microfiber tidak boleh digunakan terus keatas kulit bayi kerana ia boleh menyebabkan masalah kekeringan pada kulit bayi. Ia jugak tidak terbiodegradasi.

iv) Bamboo

Diperbuat dari tanaman bamboo. Digunakan sebagai material asas cloth diaper seperti fitted diaper lapisan dalam pocket diaper dan juga sebagai insert.

Fabrik yang breathable, lembut, daya penyerapan yang tinggi berbanding microfiber, sifat anti bakteria semulajadi, mesra alam dan 'sustainable' (bamboo tidak menggunakan pestisid, senang dan cepat ditanam).

Perlu prewash yang lebih kerap (6 hingga 8 kali) sebelum digunakan untuk memastikan daya serapan yang tinggi. Semasa Prewash tidak boleh dicampur dengan fabrik yang lain serta harga yang lebih mahal.

v) Hemp

Diperbuat daripada kayu tanaman hemp. Lazim digunakan sebagai bahan asas untuk fitted diaper, lapisan atas pocket diaper dan sebagai insert

Tahan lasak, menjadi lebih lembut selepas penggunaan berterusan, daya penyerapan yang tinggi berbanding microfiber, bahan yang semulajadi, sifat anti bakteria semulajadi dan sesuai untuk pemakaian di cuaca sejuk atau panas.

Perlu prewash yang lebih kerap untuk membuang 'natural oil' yang ada di dalamnya, agak lambat untuk dikeringkan, lebih sukar didapati di Malaysia dan harga jauh lebih mahal.

vi) Wool

Material semulajadi daripada kulit biri ini amat sesuai sebagai bahan diaper covers atau soakers. bahan ini selalu digunakan untuk membuat baju sejuk.

Fabrinya amat 'breathable' boleh digunakan berulang kali tanpa basuh, lanolin dalam wool mempunyai 'repelling properties' (boleh dimansuhkan air dari kulit bayi dengan cekap).

Memerlukan penjagaan yang khusus, perlu di-lanolize untuk mengembalikan daya serap dan 'repelling propeties', agak sukar didapati di Malaysia dan harga yang mahal.

sumber google dan diolah oleh parentlite

4 comments:

BORANG PESANAN

Nama:
Alamat:
Poskod:
Negeri:
No. Telefon:
Email Address:
Nyatakan maklumat item yang ingin dibeli:
'I understand and agree with ParentLite terms and conditions.'

This contact form was created by Freedback.